Project

General

Profile

Interna procedura za izdavanje lekova

Added by Nikolina Stojanovic about 4 hours ago

Poštovani,
Podsećamo sve zaposlene da prilikom izdavanja lekova sa receptom uvek proveravaju datum izdavanja i serijski broj. Pravilna evidencija je ključna za sigurnost pacijenata i zakonsku usklađenost.


Replies (4)

RE: Interna procedura za izdavanje lekova - Added by Nikolina Stojanovic about 4 hours ago

Interna procedura: Postupanje u vanstandardnim situacijama pri izdavanju lekova

Svrha:
Ova procedura definiše korake koje zaposleni u apoteci treba da preduzmu kada se jave situacije koje odstupaju od standardnog izdavanja lekova.

1. Pacijent zahteva lek, ali nema recept

Postupak:

Proveriti da li je lek OTC (lek bez recepta):

Ako je OTC, može se izdati u skladu sa internim pravilima o količini i savetovanju pacijenta.

Ako nije OTC, objasniti pacijentu da je izdavanje leka bez recepta zabranjeno zakonom.

Preporuka pacijentu:

Uputiti ga kod nadležnog lekara ili hitne službe ako je hitno.

Savetovati o mogućim alternativama (OTC lekovi, suplementi) koji su legalno dostupni i adekvatni njegovom problemu.

Evidencija:

Zabeležiti situaciju u internom dnevniku ili softveru, kako bi postojala dokumentacija u slučaju kontrole.

2. Pacijent zahteva preparat koji više nije dostupan u apoteci

Postupak:

Proveriti magacinsko stanje i rok isporuke:

Ako je lek u procesu nabavke, obavestiti pacijenta o očekivanom roku isporuke.

Ako je lek trajno povučen ili nedostupan, ponuditi legalnu alternativu uz konsultaciju sa farmaceutom.

Savetovanje pacijenta:

Objasniti razloge nedostupnosti leka.

Preporučiti alternativne preparate ili druga rešenja u skladu sa medicinskim smernicama.

Evidencija:

Zabeležiti zahtev pacijenta i preduzete korake.

Ako postoji lek koji se često traži, informisati rukovodioca apoteke radi planiranja nabavke.

3. Pacijent zahteva količinu leka veću od propisane

Postupak:

Proveriti da li količina odgovara propisanoj terapiji.

Ako pacijent zahteva veću količinu nego što je dozvoljeno:

Objasniti zakonske i medicinske razloge zbog kojih je izdavanje ograničeno.

Po potrebi, uputiti pacijenta da kontaktira svog lekara radi dodatnog recepta.

Evidencija:

Zabeležiti slučaj u internom dnevniku i eventualno obavestiti rukovodioca apoteke.

4. Pacijent traži lek sa ograničenom dostupnošću ili kontrolisanu supstancu

Postupak:

Strogo poštovati zakonske propise i internu evidenciju.

Proveriti recept, serijski broj i datum izdavanja.

Ne izdavati lek bez validnog recepta ili odobrenja.

Savetovati pacijenta o legalnim opcijama i alternativama.

Evidencija:

Svaka transakcija se beleži u posebnu evidenciju za kontrolisane supstance.

5. Opšti principi

Uvek komunicirati ljubazno i profesionalno sa pacijentom.

Objasniti razloge i zakonske regulative kada lek ne može biti izdat.

Evidentirati sve vanstandardne situacije radi internog nadzora i kontrole.

Obavestiti rukovodioca apoteke o ponovljenim ili problematičnim zahtevima pacijenata.

RE: Interna procedura za izdavanje lekova - Added by Nikolina Stojanovic about 4 hours ago

*Interna procedura: Postupanje kada ovlašćeni farmaceut nije prisutan *

Svrha:
Osigurati sigurnost pacijenata i zakonitost izdavanja lekova u situacijama kada ovlašćeni farmaceut nije prisutan.

1. Procena situacije

Utvrditi da li pacijent zahteva:

OTC lek (bez recepta)

Lek na recept

Lek sa kontrolisanom supstancom

Proveriti hitnost zahteva:

Hitna medicinska potreba

Rutinska ili planirana kupovina

2. Postupak za OTC lekove

Ako je lek legalno dostupan OTC, može ga izdati kvalifikovani farmaceutski tehničar u skladu sa internim pravilima.

Tehničar:

proverava količinu, rok trajanja i pakovanje leka

savetuje pacijenta o upotrebi leka i mogućim neželjenim efektima

evidentira izdavanje u dnevnik ili softver

3. Postupak za lekove na recept ili kontrolisane supstance

Ne izdavati lek bez prisutnog ovlašćenog farmaceuta.

Obavestiti pacijenta o situaciji i preporučiti:

Dolazak ovlašćenog farmaceuta (nakon što se vrati)

Alternativno rešenje: uputiti pacijenta kod druge apoteke ili nadležnog lekara (ako je hitno)

Evidencija:

Zabeležiti zahtev pacijenta i preduzete korake u dnevnik ili softver.

Obavestiti rukovodioca apoteke o situaciji.

4. Hitne situacije

Ako pacijent zahteva lek zbog ugrožene životne ili zdravstvene situacije, postupak mora biti u skladu sa zakonom i internim smernicama za hitne slučajeve:

Kontaktirati ovlašćenog farmaceuta putem telefona ili drugih kanala.

Ako je hitno, omogućiti privremenu intervenciju u skladu sa hitnom medicinskom procedurom i uz naknadnu kontrolu od strane ovlašćenog farmaceuta.

5. Evidencija i odgovornost

Sve vanstandardne situacije moraju biti dokumentovane.

Evidencija uključuje: datum, vreme, zahtev pacijenta, preduzete korake i ime zaposlenog koji je postupao.

Rukovodilac apoteke pregledava evidenciju radi kontrole i eventualne korektivne akcije.

RE: Interna procedura za izdavanje lekova - Added by Nikolina Stojanovic about 4 hours ago

*Interna procedura: Povrat izdatog leka od strane pacijenta *

Svrha:
Ova procedura definiše korake koje zaposleni u apoteci treba da preduzmu kada pacijent vraća lek, radi zaštite pacijenata, poštovanja zakonskih regulativa i očuvanja kvaliteta robe.

1. Prijem povrata

Zatražiti od pacijenta informacije o razlogu vraćanja leka:

Prekid terapije

Neupotrebljiv lek (oštećenje pakovanja, promena boje ili mirisa)

Greška u izdavanju

Drugi razlozi

Proveriti datum izdavanja i rok trajanja leka.

2. Kategorisanje vraćenog leka

Lek sa oštećenim pakovanjem ili neupotrebljiv:

Ne sme se vraćati u prodaju.

Evidentirati u internom dnevniku povrata i obezbediti pravilno uništavanje ili vraćanje dobavljaču prema propisima.

Lek sa neotvorenim i neoštećenim pakovanjem:

Proveriti da li zakon i interne procedure omogućavaju povrat u magacin.

Ako je moguće, evidentirati povrat, ažurirati magacinsko stanje i čuvati lek u skladu sa pravilima skladištenja.

Kontrolisane supstance ili lekovi na recept:

Nikada se ne vraćaju u prodaju.

Evidentirati povrat u posebnu evidenciju i obavestiti rukovodioca apoteke.

3. Evidencija

Zabeležiti datum, vreme, ime pacijenta, lek koji se vraća, razlog povrata i postupak koji je preduzet.

Evidencija služi za internu kontrolu i eventualne inspekcijske provere.

4. Savetovanje i komunikacija sa pacijentom

Objasniti pacijentu razlog zbog kojeg lek ne može biti vraćen ili ponovo izdat (zakonske i higijenske regulative).

Ako je potrebno, ponuditi alternativno rešenje: novi lek, zamena ili povraćaj novca u skladu sa internom politikom.

Ljubazno i profesionalno postupanje sa pacijentom je obavezno u svim situacijama.

5. Odgovornost zaposlenih

Farmaceut ili tehničar koji prima povrat odgovoran je za:

pravilno evidentiranje povrata,

proveru stanja leka,

primenu internih procedura i zakonskih propisa.

Rukovodilac apoteke nadgleda proces i odobrava eventualne korektivne akcije.

RE: Interna procedura za izdavanje lekova - Added by Nikolina Stojanovic about 4 hours ago

*nterna procedura: Izdavanje lekova na osnovu recepta za magistralni preparat *

Svrha:
Ova procedura definiše korake za pravilno postupanje kada pacijent donese recept za lek koji se priprema po uputstvu lekara, kako bi se obezbedila sigurnost, zakonitost i kvalitet pripravka.

1. Prijem recepta

Proveriti da li recept sadrži sve potrebne podatke:

Ime pacijenta

Naziv i količinu leka/preparata

Tačna formula i uputstvo za pripremu

Potpis i pečat lekara

Datum izdavanja

Ako neki podatak nedostaje ili je nejasan:

Kontaktirati lekara radi pojašnjenja prije pripreme.

2. Provera dostupnosti materijala

Proveriti da li apoteka ima sve potrebne supstance za pripremu leka.

Ako neki sastojak nedostaje:

Obavestiti pacijenta o rokovima pripreme.

Eventualno predložiti alternativni lek ako je medicinski prihvatljivo.

3. Priprema leka

Pripremu vrši ovlašćeni farmaceut u skladu sa važećim standardima i internim pravilnicima o magistralnoj pripremi.

Pratiti tačno uputstvo sa recepta, uključujući:

Količine sastojaka

Redosled dodavanja i obradu

Pakovanje i etiketu sa informacijama o pacijentu, upotrebi i roku trajanja

Proveriti pripremljeni lek pre izdavanja:

Vizuelna kontrola, konzistencija, boja, miris

Pravilno označavanje i upis u evidenciju

4. Izdavanje pacijentu

Obavestiti pacijenta o:

Načinu upotrebe i dozi

Mogućim neželjenim efektima

Uputstvima za čuvanje leka

Evidentirati izdavanje u magacinskom softveru i u internom dnevniku magistralnih lekova.

5. Posebni slučajevi

Hitna potreba pacijenta: Farmaceut obaveštava rukovodioca o mogućim ubrzanim procedurama.

Kontrolisane supstance u magistralnom obliku: Strogo se vodi posebna evidencija i poštovanje zakonskih propisa.

6. Evidencija i odgovornost

Ovlašćeni farmaceut odgovoran je za tačnost pripreme i izdavanje leka.

Rukovodilac apoteke nadzire proces i čuva evidenciju za internu kontrolu i inspekciju.

Svaka greška ili neslaganje se odmah evidentira i rešava prema internim pravilima.

    (1-4/4)