Interna procedura za izdavanje lekova
Added by Nikolina Stojanovic about 4 hours ago
Poštovani,
Podsećamo sve zaposlene da prilikom izdavanja lekova sa receptom uvek proveravaju datum izdavanja i serijski broj. Pravilna evidencija je ključna za sigurnost pacijenata i zakonsku usklađenost.
Replies (4)
RE: Interna procedura za izdavanje lekova - Added by Nikolina Stojanovic about 4 hours ago
Interna procedura: Postupanje u vanstandardnim situacijama pri izdavanju lekova
Svrha:
Ova procedura definiše korake koje zaposleni u apoteci treba da preduzmu kada se jave situacije koje odstupaju od standardnog izdavanja lekova.
1. Pacijent zahteva lek, ali nema recept
Postupak:
Proveriti da li je lek OTC (lek bez recepta):
Ako je OTC, može se izdati u skladu sa internim pravilima o količini i savetovanju pacijenta.
Ako nije OTC, objasniti pacijentu da je izdavanje leka bez recepta zabranjeno zakonom.
Preporuka pacijentu:
Uputiti ga kod nadležnog lekara ili hitne službe ako je hitno.
Savetovati o mogućim alternativama (OTC lekovi, suplementi) koji su legalno dostupni i adekvatni njegovom problemu.
Evidencija:
Zabeležiti situaciju u internom dnevniku ili softveru, kako bi postojala dokumentacija u slučaju kontrole.
2. Pacijent zahteva preparat koji više nije dostupan u apoteci
Postupak:
Proveriti magacinsko stanje i rok isporuke:
Ako je lek u procesu nabavke, obavestiti pacijenta o očekivanom roku isporuke.
Ako je lek trajno povučen ili nedostupan, ponuditi legalnu alternativu uz konsultaciju sa farmaceutom.
Savetovanje pacijenta:
Objasniti razloge nedostupnosti leka.
Preporučiti alternativne preparate ili druga rešenja u skladu sa medicinskim smernicama.
Evidencija:
Zabeležiti zahtev pacijenta i preduzete korake.
Ako postoji lek koji se često traži, informisati rukovodioca apoteke radi planiranja nabavke.
3. Pacijent zahteva količinu leka veću od propisane
Postupak:
Proveriti da li količina odgovara propisanoj terapiji.
Ako pacijent zahteva veću količinu nego što je dozvoljeno:
Objasniti zakonske i medicinske razloge zbog kojih je izdavanje ograničeno.
Po potrebi, uputiti pacijenta da kontaktira svog lekara radi dodatnog recepta.
Evidencija:
Zabeležiti slučaj u internom dnevniku i eventualno obavestiti rukovodioca apoteke.
4. Pacijent traži lek sa ograničenom dostupnošću ili kontrolisanu supstancu
Postupak:
Strogo poštovati zakonske propise i internu evidenciju.
Proveriti recept, serijski broj i datum izdavanja.
Ne izdavati lek bez validnog recepta ili odobrenja.
Savetovati pacijenta o legalnim opcijama i alternativama.
Evidencija:
Svaka transakcija se beleži u posebnu evidenciju za kontrolisane supstance.
5. Opšti principi
Uvek komunicirati ljubazno i profesionalno sa pacijentom.
Objasniti razloge i zakonske regulative kada lek ne može biti izdat.
Evidentirati sve vanstandardne situacije radi internog nadzora i kontrole.
Obavestiti rukovodioca apoteke o ponovljenim ili problematičnim zahtevima pacijenata.
RE: Interna procedura za izdavanje lekova - Added by Nikolina Stojanovic about 4 hours ago
*Interna procedura: Postupanje kada ovlašćeni farmaceut nije prisutan *
Svrha:
Osigurati sigurnost pacijenata i zakonitost izdavanja lekova u situacijama kada ovlašćeni farmaceut nije prisutan.
1. Procena situacije
Utvrditi da li pacijent zahteva:
OTC lek (bez recepta)
Lek na recept
Lek sa kontrolisanom supstancom
Proveriti hitnost zahteva:
Hitna medicinska potreba
Rutinska ili planirana kupovina
2. Postupak za OTC lekove
Ako je lek legalno dostupan OTC, može ga izdati kvalifikovani farmaceutski tehničar u skladu sa internim pravilima.
Tehničar:
proverava količinu, rok trajanja i pakovanje leka
savetuje pacijenta o upotrebi leka i mogućim neželjenim efektima
evidentira izdavanje u dnevnik ili softver
3. Postupak za lekove na recept ili kontrolisane supstance
Ne izdavati lek bez prisutnog ovlašćenog farmaceuta.
Obavestiti pacijenta o situaciji i preporučiti:
Dolazak ovlašćenog farmaceuta (nakon što se vrati)
Alternativno rešenje: uputiti pacijenta kod druge apoteke ili nadležnog lekara (ako je hitno)
Evidencija:
Zabeležiti zahtev pacijenta i preduzete korake u dnevnik ili softver.
Obavestiti rukovodioca apoteke o situaciji.
4. Hitne situacije
Ako pacijent zahteva lek zbog ugrožene životne ili zdravstvene situacije, postupak mora biti u skladu sa zakonom i internim smernicama za hitne slučajeve:
Kontaktirati ovlašćenog farmaceuta putem telefona ili drugih kanala.
Ako je hitno, omogućiti privremenu intervenciju u skladu sa hitnom medicinskom procedurom i uz naknadnu kontrolu od strane ovlašćenog farmaceuta.
5. Evidencija i odgovornost
Sve vanstandardne situacije moraju biti dokumentovane.
Evidencija uključuje: datum, vreme, zahtev pacijenta, preduzete korake i ime zaposlenog koji je postupao.
Rukovodilac apoteke pregledava evidenciju radi kontrole i eventualne korektivne akcije.
RE: Interna procedura za izdavanje lekova - Added by Nikolina Stojanovic about 4 hours ago
*Interna procedura: Povrat izdatog leka od strane pacijenta *
Svrha:
Ova procedura definiše korake koje zaposleni u apoteci treba da preduzmu kada pacijent vraća lek, radi zaštite pacijenata, poštovanja zakonskih regulativa i očuvanja kvaliteta robe.
1. Prijem povrata
Zatražiti od pacijenta informacije o razlogu vraćanja leka:
Prekid terapije
Neupotrebljiv lek (oštećenje pakovanja, promena boje ili mirisa)
Greška u izdavanju
Drugi razlozi
Proveriti datum izdavanja i rok trajanja leka.
2. Kategorisanje vraćenog leka
Lek sa oštećenim pakovanjem ili neupotrebljiv:
Ne sme se vraćati u prodaju.
Evidentirati u internom dnevniku povrata i obezbediti pravilno uništavanje ili vraćanje dobavljaču prema propisima.
Lek sa neotvorenim i neoštećenim pakovanjem:
Proveriti da li zakon i interne procedure omogućavaju povrat u magacin.
Ako je moguće, evidentirati povrat, ažurirati magacinsko stanje i čuvati lek u skladu sa pravilima skladištenja.
Kontrolisane supstance ili lekovi na recept:
Nikada se ne vraćaju u prodaju.
Evidentirati povrat u posebnu evidenciju i obavestiti rukovodioca apoteke.
3. Evidencija
Zabeležiti datum, vreme, ime pacijenta, lek koji se vraća, razlog povrata i postupak koji je preduzet.
Evidencija služi za internu kontrolu i eventualne inspekcijske provere.
4. Savetovanje i komunikacija sa pacijentom
Objasniti pacijentu razlog zbog kojeg lek ne može biti vraćen ili ponovo izdat (zakonske i higijenske regulative).
Ako je potrebno, ponuditi alternativno rešenje: novi lek, zamena ili povraćaj novca u skladu sa internom politikom.
Ljubazno i profesionalno postupanje sa pacijentom je obavezno u svim situacijama.
5. Odgovornost zaposlenih
Farmaceut ili tehničar koji prima povrat odgovoran je za:
pravilno evidentiranje povrata,
proveru stanja leka,
primenu internih procedura i zakonskih propisa.
Rukovodilac apoteke nadgleda proces i odobrava eventualne korektivne akcije.
RE: Interna procedura za izdavanje lekova - Added by Nikolina Stojanovic about 4 hours ago
*nterna procedura: Izdavanje lekova na osnovu recepta za magistralni preparat *
Svrha:
Ova procedura definiše korake za pravilno postupanje kada pacijent donese recept za lek koji se priprema po uputstvu lekara, kako bi se obezbedila sigurnost, zakonitost i kvalitet pripravka.
1. Prijem recepta
Proveriti da li recept sadrži sve potrebne podatke:
Ime pacijenta
Naziv i količinu leka/preparata
Tačna formula i uputstvo za pripremu
Potpis i pečat lekara
Datum izdavanja
Ako neki podatak nedostaje ili je nejasan:
Kontaktirati lekara radi pojašnjenja prije pripreme.
2. Provera dostupnosti materijala
Proveriti da li apoteka ima sve potrebne supstance za pripremu leka.
Ako neki sastojak nedostaje:
Obavestiti pacijenta o rokovima pripreme.
Eventualno predložiti alternativni lek ako je medicinski prihvatljivo.
3. Priprema leka
Pripremu vrši ovlašćeni farmaceut u skladu sa važećim standardima i internim pravilnicima o magistralnoj pripremi.
Pratiti tačno uputstvo sa recepta, uključujući:
Količine sastojaka
Redosled dodavanja i obradu
Pakovanje i etiketu sa informacijama o pacijentu, upotrebi i roku trajanja
Proveriti pripremljeni lek pre izdavanja:
Vizuelna kontrola, konzistencija, boja, miris
Pravilno označavanje i upis u evidenciju
4. Izdavanje pacijentu
Obavestiti pacijenta o:
Načinu upotrebe i dozi
Mogućim neželjenim efektima
Uputstvima za čuvanje leka
Evidentirati izdavanje u magacinskom softveru i u internom dnevniku magistralnih lekova.
5. Posebni slučajevi
Hitna potreba pacijenta: Farmaceut obaveštava rukovodioca o mogućim ubrzanim procedurama.
Kontrolisane supstance u magistralnom obliku: Strogo se vodi posebna evidencija i poštovanje zakonskih propisa.
6. Evidencija i odgovornost
Ovlašćeni farmaceut odgovoran je za tačnost pripreme i izdavanje leka.
Rukovodilac apoteke nadzire proces i čuva evidenciju za internu kontrolu i inspekciju.
Svaka greška ili neslaganje se odmah evidentira i rešava prema internim pravilima.