Interni priručnik
Technical documentation
12/17/2025
Interni priručnik: Procedura rada u apoteci
*Kompletan dokument možete pronaći i u PDF formatu u nastavku
Interni rad u apoteci temelji se na jasno definisanim procedurama koje osiguravaju zakonitost poslovanja, sigurnost pacijenata, kvalitet usluge i efikasno upravljanje zalihama. Procedura pokriva sve aspekte rada – od prijema robe, preko izdavanja lekova, do kontrole i arhiviranja dokumentacije.
1. Prijem i skladištenje robe
Prijem naručene robe
Sva isporučena roba se prijavljuje u magacin na osnovu narudžbenice i otpremnice/fakture.
Fizičkim prebrojavanjem proverava se tačnost količine i stanje pakovanja.
Neslaganja, manjkovi ili oštećenja robe evidentiraju se u zapisniku o prijemu i odmah se obaveštava dobavljač.
Skladištenje
Lekovi se skladište prema uputstvima proizvođača: temperatura, vlažnost, izbegavanje svetlosti i kontaminacije.
Postoje odvojeni delovi za lekove sa posebnim režimom (npr. kontrolisana supstanca, rashladni lekovi).
Lekovi sa kratkim rokom trajanja označavaju se i izdvajaju radi prioritetne distribucije.
Evidencija
Svaki prijem se upisuje u magacinski softver, uključujući datum, količinu, serijski broj i rok trajanja.
Dokumentacija se čuva radi inspekcijske kontrole i unutrašnjeg nadzora.
2. Kontrola i vođenje zaliha
Redovne inventure se vrše najmanje jednom mesečno, a po potrebi i češće.
Sistem magacinske evidencije omogućava praćenje stanja u realnom vremenu, izdavanje i povrat robe, kao i evidentiranje korekcija.
Lekovi koji su blizu isteka roka trajanja se evidentiraju i izdaju po prioritetu ili se vraćaju dobavljaču.
Kontrola se vrši i prilikom prebacivanja robe između različitih apoteka ili magacinskih lokacija.
3. Izdavanje lekova i savetovanje pacijenata
Izdavanje lekova
Lekovi se izdaju isključivo uz validan recept ili u skladu sa pravilima za OTC proizvode.
Pre izdavanja proverava se: naziv leka, doza, serijski broj, rok trajanja i eventualne napomene na receptu.
Svi podaci se evidentiraju u sistemu kako bi se osigurala pravilna evidencija i praćenje zaliha.
Savetovanje pacijenata
Zaposleni pružaju stručna uputstva o pravilnoj upotrebi, doziranju, čuvanju lekova i mogućim neželjenim efektima.
Posebna pažnja se posvećuje pacijentima sa višestrukim terapijama ili hroničnim oboljenjima.
Pacijenti se motivišu da postavljaju pitanja i prijavljuju eventualne reakcije na lekove.
4. Interna kontrola i odgovornosti zaposlenih
Svaki zaposleni odgovoran je za tačnost evidencije, poštovanje procedura i bezbednost pacijenata.
Greške ili nepravilnosti se odmah prijavljuju rukovodiocu apoteke radi korektivnih mera.
Redovno se organizuju interne obuke i evaluacije kako bi osoblje bilo upoznato sa novim propisima, procedurama i standardima.
Poseban nadzor postoji za lekove sa kontrolisanim supstancama, gde je dodatno zabeležen svaki pokret u sistemu.
5. Sigurnost i zaštita pacijenata
Strogo se poštuju propisi o zaštiti ličnih podataka pacijenata i poverljivosti medicinskih informacija.
Svi lekovi se čuvaju u sigurnim uslovima, a pristup kontroliše ovlašćeno osoblje.
Postoje procedure za hitne situacije, povraćaj lekova, reklamacije i prijavu neželjenih dejstava lekova.
Neprestano se radi na edukaciji zaposlenih kako bi se smanjila mogućnost greške i povećala bezbednost pacijenata.
6. Dokumentacija i arhiviranje
Svi dokumenti – narudžbenice, otpremnice, zapisnici, reklamacije i korekcije stanja – arhiviraju se u skladu sa internim pravilnikom i zakonskim regulativama.
Dokumentacija se čuva kako bi bila dostupna prilikom unutrašnje kontrole ili inspekcijskih provera.
Interni priručnici i procedure redovno se ažuriraju i dostupni su svim zaposlenima radi praćenja i primene u svakodnevnom radu.
7. Kontinuirano usavršavanje tima
Redovna obuka zaposlenih je ključna za kvalitet usluge i zakonitost poslovanja.
Interni seminari, diskusije i deljenje iskustava omogućavaju razmenu znanja između zaposlenih.
Podstiče se inicijativa zaposlenih za predloge unapređenja procedura i procesa u apoteci.